Zapraszamy:
Projekt FEMCON ma na celu opracowanie szeregu zasobów edukacyjnych wspierających kobiety pracujące lub rozważające karierę w branży budowlanej. Już dziś do oceny gotowy jest nasz „Zestaw narzędzi FEMCON Reach & Teach”, w ramach którego opracowano 2-CZĘŚCIOWY PRZEWODNIK po wzmacnianiu kobiet w budownictwie oraz QUIZ. Dostęp do naszego zestawu narzędzi edukacyjnych jest możliwy poprzez udostępniony link do zasobów: https://femalesinconstruction.eu/resources/femcon-inclusion-reach-teach-toolkit-pl/#quiz. Na stronie znajdują się dwa pliki możliwe do przeglądania bezpośrednio na stronie lub do ściągnięcia na dysk oraz quiz.
Zapoznaj się z naszymi zasobami i wypełnij kwestionariusz oceny dostępny pod linkiem https://forms.gle/Xboa3Z2c5gBhE1ok9. Liczymy na to, iż dzięki Twojemu zaangażowaniu i przedstawionym opiniom, nasze materiały mogą stać się jeszcze lepsze!
Z góry dziękujemy
Zespół Projektowy FEMCON
W ramach działań projektowych NOT w Szczecinie, lidera i partnera w Międzynarodowym Projekcie FEMCON (https://femalesinconstruction.eu/), którego głównym celem jest opracowanie innowacyjnych narzędzi kształcenia i szkolenia zawodowego pomocnym kobietom pracującym lub rozważającym i rozwijającym karierę w budownictwie, zainicjowano bardzo interesujące spotkanie z Panią Dyrektor Programu Polityki Europejskiej i Migracyjnej w Instytucie Spraw Publicznych Małgorzatą Kopką-Piątek, dla której aktywizm kobiet oraz ich udział w życiu społeczno-politycznym i zawodowym to kwestie niezwykle ważne. Pani Małgorzata wielokrotnie współpracowała przy projektach z wątkiem równościowym. Współrealizowała, między innymi, projekt dotyczący aktywizmu społecznego kobiet ze Śląska, w którym we współpracy z lokalnym partnerem pytano kobiety zaangażowane społecznie w różnych obszarach (ekologia, grupy wrażliwe, itp.) o to, co motywuje je do działania, czy też projekt SET THE TONE, który ma na celu przeciwdziałanie zagrożeniu przemocą i molestowaniem ze względu na płeć w miejscu pracy poprzez aktywne angażowanie pracodawców i pracowników w zapobieganie przypadkom molestowania seksualnego i zgłaszanie ich.
Najważniejsze refleksje, które nasunęły się w trakcie tej niezwykle interesującej rozmowy, mogą stanowić inspirację zarówno dla pracodawców z branży budowlanej, jak i dla pracowników:
Poziom kompetencji cyfrowych w Polsce wciąż należy do najniższych wśród krajów UE mimo licznych działań podejmowanych przez m.in.: Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (KPRM), Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN), Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC), Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (MRPiT), a także gminy (https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/kompetencje-cyfrowe.html). Polska znalazła się dopiero na 24. miejscu spośród 27 krajów UE pod względem kapitału ludzkiego społeczeństwa cyfrowego.
Tworzenie programów i wdrażanie działań na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych, obejmujące odpowiedzialne wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w różnych obszarach naszego życia w dalszym ciągu pozostaje w Polsce jednym z głównych priorytetów. Projekt ProDisk stanowi odpowiedź na potrzebę kształcenia w zakresie kompetencji cyfrowych zgodnie z DigComp - Ramami odniesienia dla rozwoju i rozumienia kompetencji cyfrowych w Europie. Więcej informacji o projekcie ProDisk dostępnych jest na stronie projektu https://prodisk.eu/
Projekt FEMCON to nowy i realizowany w międzynarodowym Partnerstwie projekt finansowany ze środków programu ERASMUS+. Jego celem jest wspieranie postaw przedsiębiorczych i rozwój zawodowy kobiet w branży budowlanej. Projekt FEMCON ma pomóc kobietom pracującym lub rozważającym karierę w budownictwie awansować do widocznych ról w branży, tworząc warunki do pozytywnych zmian i uświadamiając kobietom ich znaczenie dla rozwoju branży budowlanej.
Jednym z głównych wyników projektu będzie opracowanie innowacyjnych materiałów szkoleniowych pozwalających na wzmocnienie siły roboczej kobiet w branży budowlanej w Europie. W ramach przygotowywanych zasobów szczególna uwaga zostanie położona na podkreślenie praw do równości w branży oraz konieczność wykorzystania posiadanych umiejętności i potencjału kobiet do rozwoju i kształtowania indywidualnych ścieżek kariery zawodowej.
Zapraszamy do zapoznania się z naszym video promującym koncepcję dedykowanego zestawu materiałów opracowywanych w ramach projektu FEMCON i inspirujących do wprowadzenia zmian w obszarze budownictwa oraz aktywnego włączenia kobiet w tworzenie i rozwijanie tej gałęzi gospodarki.
Opracowywany zestaw narzędziowy ma na celu zachęcenie przedstawicieli firm budowlanych, trenerów, a także samych kobiet do poszukiwania możliwości aktywizacji kobiet w budownictwie i wskazywania ścieżek rozwoju zawodowego w tym obszarze. Przygotowane materiały skupiać się będą na wskazaniu potrzeb rynku pracy, podkreśleniu praw do równości w branży budowlanej oraz wskazaniu potencjału kobiet w awansowaniu do widocznych ról w branży.
Film dostępny jest pod linkiem: https://youtu.be/FJzSTwSmt-U
Zachęcamy do obejrzenia!!!
Zapraszamy do zapoznania z 3/4 Newsletterem TechSter, w którym znajdują się najnowsze informacje na temat rezultatów projektu oraz korzyści, które oferują partnerzy projektu.
Społeczność Techster Online to platforma przeznaczona do wymiany wiedzy i budowania
sieci współpracy w celu rozwoju kompetencji przedsiębiorczych i umiejętności miękkich.
TechSter Online Community dostarcza narzędzia edukacyjne gotowe do wdrożenia w istniejących programów nauczania na uczelniach wyższych.
Projekt PRODISK to nowa i zarazem kolejna inicjatywa międzynarodowego Partnerstwa w ramach programu ERASMUS+, której celem jest wsparcie rozwoju kompetencji cyfrowych poprzez przygotowanie otwartych zasobów edukacyjnych.
W ramach projektu przygotowany zostanie dedykowany kurs oceny i rozwoju umiejętności cyfrowych, aby pomóc nauczycielom pracującym w systemie kształcenia i szkolenia zawodowego w rozpoznawaniu kompetencji cyfrowych nabytych przez uczniów, wzmacnianiu ich, a docelowo także ich certyfikowaniu.
Rozpoczęciu intensywnych prac nad projektem poświęcone było pierwsze spotkanie partnerskie. Partnerzy PRODISK spotkali się w Madrycie, w dniach 30 czerwca i 1 lipca, aby omówić postępy w projekcie i rozpocząć planowanie opracowania jednostek dydaktycznych kursu e-learningowego, który ma powstać w ramach projektu.
Spotkanie było bardzo owocne i po raz pierwszy po inauguracji projektu, umożliwiło Partnerom wspólną pracę „twarzą w twarz”.
The WIL POWER Network Club
Professional Women in Logistics + Transport
Oferujemy:
- Mentoring
- Motywacja
- Bezpłatne zasoby
- Tworzenie sieci kontaktów
- Wiadomości o aktualizacjach i trendach w branży
Przyciągnięcie większej liczby kobiet do zdominowanego przez mężczyzn sektora transportu i logistyki nie będzie łatwe, ale firmy, którym się to uda, zyskają dostęp do nowej, bogatej puli pracowników.
Różnorodność płci i kultury może przynieść korzyści także w inny sposób, na przykład poprzez pobudzanie kreatywności i zwiększanie innowacyjności.
Zarządzanie różnorodnością będzie nadal stanowić marginalną kwestię w transporcie i logistyce. Firmy, które zadbają o włączenie kobiet na najwyższe stanowiska, mogą również odnotować wzrost zysków. Kobiecy sposób myślenia wzbogaci i poszerzy zestaw opcji menedżerskich, a liderki mogą zainspirować inne pracownice.
Komunikacja wizualna to proces, który może pomóc inżynierom w prostszym przekazywaniu złożonych pomysłów. Kim jest osoba z umiejętnością wizualną? Osoba z umiejętnością wizualną to każdy, kto potrafi interpretować, myśleć, uczyć się i wyrażać za pomocą obrazów, obrazów, grafik lub obiektów fizycznych. Biegle rozumie przesłanie z obrazu, rozumuje obrazami, a także wyraża idee za pomocą rysunku lub fizycznego modelu. Kreatywność i Pomysł Od dawna wiadomo, że kreatywność i innowacyjność to podstawowe cechy odnoszących sukcesy inżynierów. Jak wiemy, kreatywność jest kluczowa, aby pomóc w generowaniu nowych pomysłów. Myślenie wzrokowe aktywuje tę stronę mózgu, która jest związana ze swobodną ideacją. Ta swobodna ideacja umożliwia tworzenie wizualnych reprezentacji i syntezę rozwiązań problemów. Ekspresja wizualna jest kluczową czynnością w procesie powstawania nowych pomysłów produktowych w inżynierii. Edukacja inżynierska musi być świadoma potrzeby nauczania, a także praktykowania umiejętności wizualnych, która przynosi korzyści w zakresie umiejętności tworzenia pomysłów i rozwiązywania problemów oraz kompetencji innowacyjnych. PROJEKT VLEE VLEE to unijny projekt Erasmus+ oparty na współpracy partnerów i ekspertów z Polski, Hiszpanii, Danii, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Aby uzyskać więcej przydatnych informacji, zapoznaj się z innymi zasobami stworzonymi przez nasz projekt. .
Kontynuujemy wsparcie w zakresie edukacji przedsiębiorczości inżynierów i techników.
Obecnie pracodawcy skupiają się na poszukiwaniu pracowników, którzy posiadają nie tylko wysoko rozwinięte umiejętności techniczne, ale również pozatechniczne. Niestety, wielu z nich przyznaje, że wciąż brakuje chętnych którzy potrafią wykazać się równowagą pomiędzy umiejętnościami miękkimi oraz twardymi. Wiąże się to z tym, że program edukacji skupia się bardziej na rozwijaniu umiejętności twardych, a bardzo mała część zajęć i przedmiotów dotyczy umiejętności miękkich oraz przedsiębiorczych.
Celem projektu TECHSTER jest intensyfikacje nauczania o przedsiębiorczości oraz umiejętnościach miękkich na uczelniach technicznych. Poprzez stworzenie odpowiednich narzędzi oraz materiałów i ich integrację z istniejącymi już programami nauczania, partnerzy TECHSTER chcą spopularyzować i wdrożyć nowy wymiar przedsiębiorczości w edukacji technicznej oraz wzmocnić lokalną i europejską sieć instytucji szkolnictwa wyższego i edukacji zawodowej.
Partnerzy projektu chcą osiągną powyższe cele poprzez stworzenie Zestawu Narzędzi, który będzie zawierał zbiór przeanalizowanych narzędzi, gotowych do wdrożenia w istniejących programy nauczania, aby wspomagały one nauczycieli w poszerzaniu umiejętności przedsiębiorczych w śród studentów. Do zestawu narzędzi dołączony będzie Przewodnik dla nauczyciela, który pokaże, jak wdrożyć oraz używać narzędzi podczas zajęć. Ponadto, wszystko to będzie dostępne w każdej chwili do pobrania na dowolne urządzenie mobilne na Platformie internetowej TECHSTER.
Zapraszamy do dołączenia do naszej społeczności TechSter w sieci internet, w tym na:
Facebooku: https://www.facebook.com/techstereu,
LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/techstereu/,
Twitterze: https://twitter.com/techstereu
oraz zapraszamy na oficjalną stronę projektu: https://tech-ster.eu/, gdzie można dowiedzieć się więcej.
NOT wspiera kobiety w sektorze logistyki.
NOT został liderem projektu WIL Power „ Advancing Women in Transport and Logistics”. Sektor logistyki Unii Europejskiej, w tym sektor transportu i łańcucha dostaw, jest jednym z największych i najbardziej rozwiniętych na świecie. Jednak w ostatnich latach zauważono uwagę na różnorodność płci we wszystkich sektorach naszej gospodarki, zwłaszcza jeśli chodzi o brak kobiet na wyższych stanowiskach w sektorach naukowym i technicznym. Jak się okazuje pod tym względem branża logistyczna stale pozostaje w tyle. Uważa się, że w tym sektorze tylko 10% kobiet pracuje w zarządach, a udział kobiet w całej branży wynosi obecnie mniej niż 25%. Z tych powodów cel WIL Power jest jasny: rozwijać innowacyjne kształcenie i szkolenie zawodowe, które pomogą kobietom pracującym w transporcie i logistyce w awansie w firmach i organizacjach, w których pracują. Planem działań partnerów jest opracowanie Kursu szkoleniowego dla kobiet już pracujących w sektorze logistyki, stworzenie Klubu nowoczesnych kobiet w logistyce, który ma na celu wspieranie kobiet w logistyce oraz rozwój ich umiejętności i pewności siebie, za pomocą dzielenia się wiedzą z kobietami, które mają już doświadczenie w biznesie. Partnerzy mają również na celu opracowanie Zestawu narzędzi dobrych praktyk do promowania przywództwa kobiet w transporcie i logistyce skierowany bezpośrednio do firm transportowych i logistycznych, który będzie przedstawiał praktyczne możliwości zachęcania firm do wspierania polityki równych szans. WIL POWER ma nadzieję wywołać entuzjastyczną reakcję kobiet z sektora, a także czołowych organizacji transportowych i logistycznych, prowadzącą do dużych zmian w całym sektorze.
Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy na stronę projektu http://www.not-szczecin.pl/projekty#c211
Szkicowanie, odczytywanie diagramów, infografiki czy rysunków CAD jest podstawą pracy współczesnego inżyniera. Dlatego też, środowiska edukacyjne oraz akademickie kładą coraz większy nacisk na naukę odczytywania oraz interpretowania informacji wizualnych. Inżynierowe, nauczyciele oraz inne osoby posiadające te umiejętności są coraz bardziej doceniane na rynku pracy, co powoduje, że mają większą szansę na zdobycie upragnionego stanowiska.
Projekt VLEE „Visual Literacy for Engineering Education”, pokazuje jak ważnym elementem edukacji inżynierskiej jest interpretacja oraz komunikowanie się za pomocą informacji przedstawionej w sposób wizualny, oraz ma na celu wzmocnienie i ułatwienie dostępu do zasobów wizualnych. Dlatego też, Federacja Stowarzyszeń Naukowo Technicznych NOT podjęła się opracowania następujących rezultatów: Ramy Kompetencji, która jest skoordynowanym wysiłkiem w celu strukturyzowania i komunikowania specyficznych dla inżynierii elementów umiejętności wizualnych w sposób, który mówi w języku nauczycieli, poszerzając ich wiedzę. Zestawu narzędzi, skierowanego bezpośrednio do nauczycieli i trenerów, którzy chcą podnieść jakość nauczania za pomocą cyfrowych narzędzi wizualnych, ale nie są pewni, jakich narzędzi użyć i jak z nich korzystać, oraz Kursu online, który uzupełnia pracę w klasie, zapewniając nauczycielom praktyczne źródło pomocy w utrwalaniu umiejętności uczniów.
Projekt „Visual Literacy for Engineering Education” realizowany jest w ramach programu Erasmus +. W projekcie biorą udział partnerzy z Polski, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Danii i Hiszpanii.
Dołącz do naszej społeczności:
Unia Europejska wspiera inicjatywy, mające na celu rozwój przedsiębiorczych kobiet-inżynierów w ich drodze do sukcesu. Jednym z takich działań jest zainicjowany przez Federację Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT Radę Regionu Zachodniopomorskiego w Szczecinie projekt EMERGE, którego podstawowym celem było udoskonalenie środowiska, w którym kobiety z wykształceniem technicznym mogą rozwijać swoje aspiracje przedsiębiorcze. Aby zrealizować ten cel przedstawiciele NOT współpracowali z partnerami z Norwegii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Turcji oraz Polski nad stworzeniem dedykowanych materiałów edukacyjnych ukierunkowanych na potrzeby kobiet-inżynierów, które chciałyby rozpocząć swoja przygodę z biznesem lub rozwinąć swoje technologiczne przedsięwzięcia, a także otoczyć je wsparciem systemowym w silnej współpracy z regionalnymi organizacjami. Wsparcia udzielił program Erasmus+, dzięki któremu działania mogły zostać sfinansowane.
W wyniku podjętej współpracy powstały rezultaty, które już teraz dostępne są na platformie projektu www.emergeengineers.eu.
Pierwszym rezultatem są Regionalne plany działania, które analizują aktualne problemy w zakresie edukacji przedsiębiorczej kobiet – inżynierów w trzech różnych regionach w Europie, a także przedstawiają zalecenia dotyczące działań, które można podjąć w celu zwiększenia u kobiet postaw przedsiębiorczych. Plany działań oparte są na trzech partnerstwach międzysektorowych, które z których każde obejmuje 15 przedstawicieli z sektorów kształcenia oraz szkolenia zawodowego, szkolnictwa wyższego, inżynierii, przedsiębiorstw rozwoju gospodarczego, pochodzących z organizacji publicznych, prywatnych i non-profit. Dostęp do tych dokumentów jest otwarty- tak, aby zainteresowane regiony czy podmioty mogły czerpać inspirację, chcąc podjąć podobne działania w innych miejscach.
Otwarta platforma współpracy i wymiany wiedzy jest miejscem, gdzie zainteresowane podmioty mogą wymieniać się informacjami oraz inspiracjami. Wszystkie dostępne tam publikacje, takie jak blogi, artykuły czy multimedia są bezpłatne i dostępne dla wszystkich. Platforma promuje działania przedsiębiorcze kobiet-inżynierów, pokazuje dobre praktyki w tym zakresie, a także przekazuje doświadczenia z działań podjętych na rzecz wspierania przedsiębiorczości kobiet. Wielojęzyczne materiały edukacyjne EMERGE, w tym specjalistyczny kurs szkoleniowy, dostępne są online dla każdego zainteresowanego. Zawierają one dedykowane dla kobiet-inżynierów materiały, które mogą pomóc im w aktywnym kreowaniu działań przedsiębiorczych, zrozumieniu potrzeb rynku i uwarunkowań realizacji działań biznesowych w dziedzinach technicznych. Zostały one zaprojektowane tak, aby w przyjazny sposób pokazać kobietom, jak stworzyć własny biznes od samego początku, zaczynając od walidacji, kończąc na pozyskiwaniu inwestorów i finansowaniu. W materiałach EMERGE można znaleźć również przykłady oraz historie kobiet, które same otworzyły swój biznes i teraz wspierają inne kobiety chcące zaistnieć w środowisku inżynierskim. Materiały dostępne w wersji do pobrania na komputer, laptop, telefon lub tablet. Wśród zasobów EMERGE dostępne są również zalecenia dotyczące strategii wsparcia w zakresie rozwijania praktycznych kompetencji przedsiębiorczych wśród kobiet-inżynierów poprzez organizację specjalizowanych staży biznesowych. W ramach projektu zaprojektowano i przetestowano różne podejścia w tym zakresie. Wnioski zgromadzone w trzech różnych regionach europejskich zebrano we wspólnym raporcie, który dostępny jest na stronie projektu. Stanowią one uzupełnienie nauki z wykorzystaniem teoretycznej części materiałów szkoleniowych oraz mogą być inspiracją dla organizacji edukacyjnych i stowarzyszeń, które chcą promować i wspierać przedsiębiorczość technologiczną kobiet, zarówno w mniejszej, jak i w większej skali. Federacja Stowarzyszeń Naukowo- Technicznych NOT Rada Regionu Zachodniopomorskiego w Szczecinie, jako regionalny lider projektu zaprasza jednostki szkoleniowe, uczelnie wyższe, organizacje prywatne, publiczne oraz non profit do skorzystania z dostępnych materiałów oraz wspólnego wspierania dalszych podobnych inicjatyw. Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy do obejrzenia wideo podsumowującego projekt.
Firmy rodzinne, którymi zarządzają kobiety, zamieniają teraz oblicze rodzinnych przedsiębiorstw na całym świecie. Coraz więcej kobiet decyduje się na działalność w rodzinnym biznesie, a ich liczba prawdopodobnie wzrośnie w przyszłości (Danco, 1981; Mancuso & Shulman, 1991).[1] Pojawia się także coraz więcej możliwości rozwoju dla kobiet w firmach rodzinnych, które już teraz zajmują stanowiska zarządcze w prawie 60% wszystkich firm rodzinnych. (Galvin, B., Astrachan, J.,& Green, J., 2007). [2] Możliwe, że właśnie to edukacja i szeroko rozumiany ogólnoświatowy trend rozwoju edukacyjnego kobiet stoi za zwiększającym się ciągle udziałem kobiet w działalności rodzinnej firmy. W firmie rodzinnej wartości wyznawane przez rodzinę założycielską, lojalność i wspólnota to cechy, które wyróżniają ją na tle pozostałych przedsiębiorstw. Kobiety kiedyś utożsamiane były z ich emocjonalną stroną. Teraz, w połączeniu z biznesowym doświadczeniem, umiejętnościami managerskimi oraz motywacją, niejednokrotnie przewyższającą pozostałych kandydatów na sukcesora, stanowią bardzo silną grupę, odpowiednio przygotowaną do zarządzania rodzinnym przedsiębiorstwem. Kobiety to bardzo wyjątkowi pracownicy. Ich naturalna chęć zjednania konfliktów, zdolność empatycznego rozumienie problemów, umiejętność budowania i utrwalania więzi i poprawiania atmosfery pracy sprawia, że dla firm rodzinnych kobieca ręka może stać się szansą na jeszcze lepszą przyszłość. Więcej informacji na: http://familybusiness.ibrpolska.pl/kobiety-firmach-rodzinnych/?fbclid=IwAR0j_nfmh1JvkIHfvTWwIk3EnqMX1m5GvmldPpHzi74irYm78EdS7bad8AU
Obecnie liderki biznesu realizują szereg projektów i kampanii społecznych mających wyrównać szanse kobiet na rynku pracy. W najnowszym odcinku naszego programu na kanale Biznes24 rozmawiamy z jedną z tych liderek, dr Bianką Siwińską, prezeską Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, na temat tego, jak można pomóc młodym kobietom realizować się na rynku IT i technologicznych startupów.
Współczesne profesjonalistki branży high-tech pochodzą zazwyczaj z dużego lub średniego miasta, mają 25-45 lat, wyższe wykształcenie (które nie musi być ściśle związane z wykonywaną pracą – tylko 47% deklaruje taki związek) i pracują w dużej firmie z zachodnim kapitałem. Pracę zaczynają zazwyczaj przed ukończeniem studiów (73%) i prawie nigdy nie mają problemów z jej znalezieniem. Zatrudnione są na pełen etat oraz na czas nieokreślony (77,7%) – na stanowisku specjalisty/pracownika samodzielnego (51,7) lub też zarządzają projektami oraz zespołami (26,6%), często też całymi firmami (10,9%). Zarabiają przeciętnie 7907 zł netto. Więcej na: https://itwiz.pl/raport-fep-kobiety-branzy-technologicznej-wciaz-musza-mierzyc-sie-seksizmem/
Kathrine W. Phillips , Erika V. Hall i Joan C. Williams przeprowadzili badania wśród 550 kobiet na temat pracy w branży STEM (science, technology, engineering, math). Okazało się, że największą przeszkodą, która odpycha kobiety od sektora technologiczno-inżynieryjnego, jest nieustanna potrzeba dostarczania dowodów swojej kompetencji – twierdzi tak aż dwie trzecie respondentów. Więcej o badaniu: https://www.pulshr.pl/
Ma 27 lat, a jej wynalazki testuje już NASA. Inżynier Dorota Budzyń ma zaledwie 27 lat, a jej urządzenia już testowały amerykańska NASA - Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej oraz ESA- European Space Agency. Pani inżynier wzięła też udział w dwutygodniowym eksperymencie symulującym pobyt człowieka na Księżycu. Więcej na: https://www.ofeminin.pl/swiat-kobiet/kariera/
Polskie kobiety górą! Yosh.AI, polski start-up założony przez Katarzynę Dorsey, stworzył dla Ministerstwa Cyfryzacji oraz NFZ automatycznego asystenta „Koronawirus info”. Dziesięcioosobowy zespół z Yosh.AI, pracując zdalnie, stworzył go w zaledwie dwa tygodnie. Program oparty na sztucznej inteligencji odpowiada na najczęściej zadawane pytania w formie głosowej oraz tekstowej w zależności od kanału komunikacji. Więcej na stronie: https://www.forbes.pl/biznes/
Polska dobrze wypada na tle innych krajów, plasując się w czołówce europejskiej i światowej pod względem udziału kobiet (34 proc.) w kierowaniu w firmach. Średnia dla UE wyniosła jedynie 27 proc., a dla świata 24 proc.
Znacznie gorzej wygląda sytuacja przedsiębiorczych kobiet w branżach stricte technologicznych - niewielki procent kobiet pełni tam najwyższe stanowiska czy też prowadzi własne firmy.
Jest jednak nadzieja na powolne zmiany. W Polsce jednak udział kobiet na politechnikach rośnie.
W roku 2007/2008 kobiety na uczelniach technicznych stanowiły 30,7% ogólnej liczby studentów, natomiast w roku akademickim 2018/2019 jest ich 36%. Wśród nich informatyka jest coraz bardziej popularna. Więcej nt. można dowiedzieć się z raportu: www.dziewczynynapolitechniki.pl/raport
Zmiany globalnych trendów mogą jednak przynieść wymierne wyniki ekonomiczne: badanie przeprowadzone w 2019 pośród 1700 firm z ośmiu krajów wykazało Europy, że 45 proc. organizacji, w których zróżnicowanie pracowników było powyżej średniej, zaliczyło wzrost dochodu na przestrzeni ostatnich 3 lat.
Jeśli chodzi o Polskę: wg firmy międzynarodowej firmy doradczej Deloitte aktywizacja kobiet pozostających poza rynkiem pracy mogłaby też wywrzeć korzystny wpływ na całą gospodarkę. Do 2025 r. mogłaby powiększyć polskie PKB o dodatkowe 51 mld zł.
Wynika z tego, że warto walczyć o zmiany nie tylko ze względów etycznych, ale także - ekonomicznych.
Na naszym Facebooku mogą Państwo śledzić na bieżąco nowości związane z karierą kobiet- inżynierów na całym świecie.
Marissa Mayer - była pierwszą kobietą-inżynierem w Google, a następnie wiceprezesem w dziale Search Products & User Experience. Ostatecznie uznano ją twarzą marki.
Virginia M. Rometty -w 1981 roku dołączyła do IBM jako inżynier systemów. Została w firmie na dłużej. Szybko odkryła swój talent do zarządzania ludźmi i zadaniami. W 2012 roku przejęła fotel prezesa. Karierę rozpoczynała General Motors, gdzie pracowała w dziale aplikacji i rozwoju systemów....
Susan Wójcicki - pracowała chyba we wszystkich najważniejszych firmach technologicznych: zaczęła od Intel, przez Google (to w jej garażu powstała ta firma!), ostatecznie od 2014. jest prezesem Youtube. W Google początkowo zajmowała się marketingiem, potem została wiceprezesem.
To dzięki niej możemy korzystać z Google Images czy Google Books. W dużej mierze odpowiada za rosnącą popularność Youtube’a. Posiada obywatelstwo polskie.
Więcej nt. na ciekawym blogu: http://sylwiablach.pl/5-inspirujacych-kobiet-z-branzy-it-o…/
Sektor nowych technologii, jak każda inna gałąź biznesu potrzebuje kobiet. Szacuje się, że do 2020 roku powstanie ponad 500 tysięcy nowych miejsc pracy związanych z IT i już teraz eksperci przestrzegają przed przyszłym brakiem specjalistów z umiejętnościami informatycznymi. Jednocześnie z opublikowanego w marcu 2018 roku raportu UE wynika, że zwiększenie udziału kobiet w sektorze cyfrowym może przynieść UE roczny wzrost PKB o wartości 16 mld EUR. Budowanie wyrównanych szans i możliwości w przedsiębiorstwach wymaga więc włączenia kobiet w proces innowacji. Więcej nt. temat na : https://www.ladiesfirst.com.pl/raport-kobiety-pisza-przysz…/
Raport znajdziemy pod adresem: https://www.ladiesfirst.com.pl/…/Raport-kobiety-pisza-przys…
W ramach projektu EMERGE wspieramy kobiety w dążeniu do rozwoju.
Z badania przeprowadzonego w grudniu 2017 roku na ogólnopolskiej próbie 1000 Polaków wynika, że stereotypy dotyczące predyspozycji kobiet i mężczyzn do wielu zawodów nadal niestety mają się dość dobrze. Ankietowani, poproszeni o wskazanie zawodów, które ich zdaniem są „męskie” oraz „kobiece”, za te najbardziej „męskie” uznali takie zawody jak: kierowca (66%), automatyk/robotyk (65%), inżynier energetyk (64%). Jednocześnie jako zawody najbardziej „kobiece” wskazane zostały przede wszystkim – projektant wnętrz (53%), farmaceuta (52%) czy pracownik socjalny (50%).
Zobacz dalszą część artykułu na: https://raportcsr.pl/kobiety-w-meskich-zawodach/
Olga Malinkiewicz, fizyk, wynalazczyni metody wytwarzania ogniw słonecznych na bazie perowskitów, prowadzi prosperujący innowacyjny biznes. Jak to jest być kobietą, naukowcem i bizneswoman? Więcej na ten temat na naszym Facebooku.
Wg badania przeprowadzonego przez firmę IBM w 12 krajach świata kobiety mają 9-proc. udział wśród prezesów i dyrektorów generalnych, a biorąc pod uwagę wszystkie wysokie stanowiska (w tym członków zarządów i dyrektorów), ten udział jest dwukrotnie większy. Wiele z tych 18 proc. top menedżerek może być przykładem modelowych karier. Jednak aż 60 proc. z nich ocenia, że awansowałyby szybciej, gdyby były mężczyznami. Więcej artykułu na: www.rp.pl/Sciezki-kariery
Christiane Engel jest dyplomowanym inżynierem i rozpoczęła swoją karierę zawodową w roku 1992 w Volkswagenie w Saksonii w obszarze inżynierii przemysłowej. Z dniem 1 października 2018 r. została nowym dyrektorem zakładu koncernu we Wrześni. W ramach projektu EMERGE popieramy przedsiębiorcze postawy wśród kobiet- inżynierów, dlatego zapraszamy do obejrzenia wywiadu z tą ciekawą Osobą.
Niestety udział kobiet na kierunkach studiów ważnych dla tych branż wynosi tylko 13 proc. Pociąga to za sobą duże straty nie tylko dla przedsiębiorstw. Badania Europejskiej Agendy Cyfrowej pokazują, że gdyby w różnych dziedzinach STEM było mniej więcej tyle samo kobiet co mężczyzn, PKB Unii Europejskiej zwiększyłby się rocznie o około 9 mld EUR. "Moją odpowiedzią na nierówne traktowanie i zwykły brak kultury zawsze były doświadczenia i kompetencje, którymi mogłam się wykazać" — twierdzi Solange Olszewska. Jej zdaniem, są to też atuty wielu innych kobiet w rzekomo męskich branżach. W ramach projektu EMERGE chcemy przyczynić się do tego, że więcej kobiet wybierze karierę biznesową w branży technologicznej.
"... jesteśmy kobietami, które wgryzają się w tematy z reguły męskie. Chciałybyśmy przełamać to spojrzenie i własnym przykładem zaznaczyć, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby kobieta stała się programistką, testerką czy administratorką sieci..." W ramach projektu EMERGE także wspieramy karierę kobiet w nowych technologiach.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją na temat wybitnych, zasłużonych dla regionu zachodniopomorskiego osobistości: www.lince.apsl.edu.pl
Osoby zainteresowane historią gryfa na Pomorzu odsyłamy do bardzo ciekawej prezentacji przygotowanej przez słupskich studentów: https://lince.apsl.edu.pl/historia-gryfa-na-pomorzu/ oraz do poniższego filmu animowanego, który w żartobliwy sposób przedstawia historię znaku gryfa.
Szczecińska organizacja NOT jest współorganizatorem i partnerem tego projektu.
Strona główna projektu: http://proyecto-lince.com/en/
A poniżej zabawna animacja pokazująca pochodzenie i długą drogę znaku gryfa- w jaki sposób stał on się symbolem tak powszechnie znanym w naszym regionie?
W ramach projektu Zasłużeni dla nauki i techniki spod znaku Gryfa wykonaliśmy także filmy prezentujące rolę wybitnych dla naszego regionu osób na przełomie dziejów.
Projekt zakładał promocję nowego kierunku nauczania w szkole średniej- profilu TECHNIK MECHANIK ze specjalizacją z zakresu automatyki i robotyki. Promocja odbywała się m.in. za pomocą filmów, internetu, uczestnictwa w wydarzeniach tematycznych oraz za pomocą bezpośrednich wizyt w szkołach.
2008 „Informacja europejska w regionach – 2008” działalność punktu informacji europejskiej w woj. Zachodniopomorskim dla lokalnej społeczności, dzieci i młodzieży, przedsiębiorców, NGO, samorządowców. UKIE
2008 „Unia Europejska z klimatem 2008” Upowszechnienie wiedzy o UE - zmiany klimatyczne, pakiet klimatyczny; kierowane do lokalnej społeczności, na terenie województwa zachodniopomorskiego, UKIE
2009 „Informacja europejska w regionach – 2009”. Upowszechnienie wiedzy o UE; dla społeczności lokalnej, NGO, dzieci i młodzieży, przedsiębiorców, samorządowców, UKIE
2009 Konkurs Urzędu Miasta Szczecin na zrealizowanie zadania publicznego w postaci szkoleń z zakładania własnej firmy dla studentów i absolwentów uczelni wyższych. Okres realizacji: 17-20 listopad 2009 (6267,00zł.); 16-19 listopad 2010 (8 175,00 zł); 14-18 listopad 2011 (14 000,00 zł) , 12-20 listopada 2012
2009 „Człowiek w globalnym kryzysie“ Edukacja z zakresu przedsiębiorczości dotyczące kryzysu ekonomicznego; Dla uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych NBP
2010 Konkurs Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, „Nie wyjeżdżaj – graj strategicznie”, Projekt realizowany był w województwie zachodniopomorskim, małopolskim, łódzkim i wielkopolskim. Okres realizacji: 14 październik 2009 – 25 marca 2010 r.
2010 „Informacja europejska w regionach – 2010“ Upowszechnienie wiedzy o UE; dla społeczności lokalnej, NGO, dzieci i młodzieży, przedsiębiorców, samorządowców, obszar: województwo Zachodniopomorskie MSZ .
2011 Zadanie publiczne – rozwój przedsiębiorczości społecznej, tytuł zadania „Przedsiębiorczość społeczna dla technika i inżyniera – PeSTI” dofinansowane ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
2011 „Rue de la Loi w woj., zachodniopomorskim” Tematyka projektów: informacja edukacyjno – promocyjna nt. polskiej prezydencji MSZ
2011 „Informacja europejska w regionach – 2011“ Upowszechnienie wiedzy o UE; dla społeczności lokalnej, NGO, dzieci i młodzieży, przedsiębiorców, samorządowców, obszar: województwo Zachodniopomorskie MSZ
2012 „PeSTI – ekonomia społeczna inżyniera i technika”, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
2012 „Wiem jak – efektywnie dzięki wiedzy”. Promocja przedsiębiorczości; NBP
2012 „Informacja o 18-miesiecznym programie Rady UE w czasie prezydencji polskiej, duńskiej i cypryjskiej”, MSZ
2012 „Informacja europejska w regionach – 2012“ Upowszechnienie wiedzy o UE; dla społeczności lokalnej, NGO, dzieci i młodzieży, przedsiębiorców, samorządowców, obszar: województwo Zachodniopomorskie MSZ
2012 „Polsko – Rosyjska wymiana młodzieży 2012” Polsko – Rosyjskie Centrum Dialogu i Porozumienia - dofinansowanie z Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia na realizację projektu wspierającego dialog i porozumienie w stosunkach polsko-rosyjskich w zakresie „Polsko Rosyjskiej Wymiany Młodzieży 2012”
2012 „PeSTI II – ekonomia społeczna inżyniera i technika”, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
2013 „Polsko – Rosyjska wymiana młodzieży 2013” Polsko – Rosyjskie Centrum Dialogu i Porozumienia
2013 „Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej - Współpraca międzynarodowa i polityka zagraniczna w regionie – świadomy obywatel kształtuje się w debacie”, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP
2013 „Inżynier w ekonomii społecznej”, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
2013 - Projekt „Piątka na szóstkę” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1.Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Projekt realizowany w okresie 09.2013 r. – 06.2015 r.
2014 – 2015 „Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej – Dumny Polak – Aktywny Europejczyk – Otwarty Światowiec”, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP,
2014 - Zadanie publiczne – rozwój przedsiębiorczości społecznej, tytuł zadania „Akademia przedsiębiorczego inżyniera” dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich